Judul :
Apa Artinya Saya Menganut Islam
Penulis : Fathi Yakan
Halaman : 157
Resume : Tiorivaldi
Bagian Pertama
Apa Artinya Saya Menganut Islam
1.
Saya Mestilah Muslim dari Sudut
Akidah
Bagi
memastikan saya benar-benar Muslim dalam akidah maka saya mestilah beriman
dengan perkara-perkara berikut :
a) Saya mestilah beriman bahwa pencipta alam ini
adalah Allah, Tuhan yang Maha Bijaksana lagi Berkuasa, Maha Mengetahui serta
tidak memerlukan pertolongan sesiapapun
b) Saya mestilah beriman bahawa Tuhan yang Mada
Mulia tidaklah mencipta segala kejadian alam secara sia-sia tanpa apa-apa
tujuan
c) Saya mestilah beriman bahawasanya Allah s.w.t
telah mengutuskan Rasul-rasul dan diturunkan untuk mereka kitab-kitab
d) Saya mestilah beriman bahawa matlamat kewujudan insan ialah mengenali
Allah 'Azzawajalla seperti mana yang Allah s.w.t sendiri menjelaskannya,
memberi penuh ketaatan kepadaNya dan mengabdikan diri kepadaNya
e)
Saya mestilah beriman bahawa ganjaran bagi orang
mukmin yang taat kepada Allah ialah syurga.
f) Saya mestilah beriman bahawa sekalian manusia
melakukan kebaikan dan kejahatan dengan pilihan dan kehendak mereka sendiri.
Namun demikian kebaikan yang dilakukan itu tidaklah berlaku, melainkan dengan
taufik dan 'inayah dari Allah
g) Saya juga mestilah beriman bahawa urusan penciptaan
undang-undang itu adalah hak mutlak Allah s.w.t
h) Saya mestilah berusaha mengetahui nama-nama dan
sifat-sifat Allah yang layak bagi kemuliaanNya
i)
Saya mestilah berfikir merenungi kehebatan
kejadian-kejadian Allah, bukan memikirkan tentang ZatNya
j) Berhubung dengan sifat-sifat Allah s.w.t
k) Saya mesti meyakini bahawa pendapatdan pandangan
para salaf adalah lebih utama untuk diikuti supaya dapat menyelesaikan
perbahasan tentang penta'wilan dan pentha'thilan sesetengah ayat suci Al-Quran,
yakni membiarkan sebahagian dari sifat-sifat Allah di dalam Al-Quran dengan
menyerahkan hakikat sebenar mengenai maknanya kepada Allah s.w.t. Saya juga
mesti meyakini bahwa berbagai bentuk penta'wilan sesetengah ayat-ayat tertentu
oleh golongan khalaf (terkemudian) tidak
wajar dijadikan sebab kepada perselisihan yang berlarutan dan jangan sampai
timbul kembali perbalahan di antaragolongan khalaf di masa lampau mahupun masa
kini
l) Saya juga mesti mengabdikan diri hanya kepada
Allah semata-mata tidak menyekutukan dengan yang lain
m) Saya juga mestilah takut hanya kepadaNya dan
tidak takut kepada yang lain. Perasaan takut tersebut seharusnya menyebabkan
saya menjauhi kemurkaan Allah dan larangan-laranganNya
n) Saya mesti senantiasa mengingati Allah dan
berzikir menyebut namaNya untuk menjadikan diam saya itu adalah dalam keadaan
berfikir dan apabila bercakap adalah kerana berzikir
o) Saya juga wajib menyintai Allah dengan
sebenar-benar cinta dengan senantiasa merasa rindu dan terikat dengan-Nya
p) Saya mesti bertawakal sepenuhnya kepada Allah dalam
setiap keadaan dan menyandarkan setiap urusan kepadanya.
q) Saya mestilah mensyukuri nikmat-nikmatnya ke
atas diri saya yang merupakan kurniaan dan rahmat yang tidak terhitung
jumlahnya
r)
Saya mestilah sentiasa beristighfar memohon
keampunan kepada Allah
s) Saya mestilah senantiasa bermuraqabah (merasai
berada di bawah pengawasan) dengan Allah s.w.t dalam keadaan terang maupun
tersembunyi
2.
Saya
Mestilah Muslim dari Sudut Ibadah
Ibadah di
dalam Islam merupakan puncak bagi sifat kepatuhan dan kerendahan kepada Allah
dan ia juga adalah puncak betapa ia merasai keagungan Tuhan yang disembah. Ia
menjadi anak tangga pertatehan di antara si hamba dengan Tuhannya. Ibadah ini
juga memberi kesan yang mendalam di dalam perhubungan manusia dengan makhluk
lainnya
a) Saya mestilah memastikan 'ibadah saya mempunyai
hubungan dengan Tuhan yang disembah. Inilah apa yang dikatakan martabat
"keihsanan dalam ibadah".
b) Saya mestilah melakukan 'ibadah dengan penuh
khusyuk sehingga saya dapat merasai kelazatan serta kemanisannya malah mendatangkan
kekuatan kepada saya untuk berterusan mengerjakannya.
c) Saya mestilah beribadah dalam keadaan hati saya
merasai kehadiran Allah, membuang dan melupakan kesibukan dunia dan
hiruk-pikuknya
d) Saya mesti beribadat dalam keadaan sentiasa
ingin menambahnya, tidak merasa cukup dan tidak kenyang
e) Saya mestilah mengambil berat terhadap ibadah
qiyamul lail (sembahyang malam) serta melatih
diri melakukannya sehingga ia menjadi satu kebiasaan (QS. Al-Muzammil [73]:
Ayat 6)
f) Saya mestilah meluangkan waktu tertentu untuk
membaca Al-Quran dengan cara merenungi maksud dan pengajarannya terutama di
waktu dhuha (QS. Al-Isra' [17]: Ayat 78)
g) Saya mestilah menjadikan doa sebagai perantaraan
dengan Allah di dalam setiap urusan hidup kerana doa adalah otak bagi segala
'ibadah. Untuk itu saya mestilah memilih doa-doa yang ma'thur dari Rasulullah
s.a.w.
3.
Saya
Mestilah Muslim dari Sudut Akhlak
Sifat-sifat
akhlak seorang muslim yang benar sebagai berikut :
a)
Menjauhkan diri dari perkara-perkara syubhat
b)
Memelihara pandangan (QS. An-Nur[24]: 30-31)
c)
Memelihara lidah
d)
Bersifat pemalu
e)
Sersifat lemah-lembut dan sabar (QS. Az-Zumar [39]:
10), (QS. Al-Furqaan [25]: 63)
f)
Bersifat benar
g)
Bersifat tawaduk (rendah hati)
h)
Menjauhi sangka buruk dan mengumpat (QS.
Al-Hujuraat [49]: 12)
i)
Bermurah hati (QS. Al-Baqarah [2]: 272)
j)
Qudwah Hasanah (Suri Teladan Yang Baik)
4.
Saya
Mestilah Bersifat Seorang Muslim Terhadap Keluarga Saya
Bertitik
tolak dari menyusulnya satu tanggungjawab ke atas saya, yaitu tanggungjawab
menegakkan masyarakat Islam dan tanggungjawab menyampaikan Islam kepada
masyarakat. Langkah pertama dari tanggungjawab ini dan merupakan langkah yang
bersifat tabii dalam usaha ini, saya mestilah jadikan rumah-tangga saya sebuah
rumah-tangga muslim. Saya mestilah menyampaikan risalah Islam kepada "masyarakat
kecil saya" yang terdiri dari ahli-ahli keluarga saya, isteri-isteri saya,
anak-anak saya, seterusnya kepada kaumkerabat saya yang dekat dan inilah cara
yang dilakukan oleh Rasulullah dipermulaan dakwahnya.
1.
Tanggungjawab Sebelum Berumah-tangga
a. Saya mestlah memastikan perkahwinan saya adalah
kerana Allah
b. Saya mestilah menjadikan tujuan perkawinan saya
adalah untuk menjaga pandangan saya, memelihara kemaluan saya serta bertakwa
kepada Allah
c. Saya mestilah memilih bakal isteri yang baik
kerana dengannyalah saya berkongsi hidup dan menjadi teman dalam perjuangan
d. Saya mestilah memilih wanita yang baik akhlak
dan pegangan agamanya sekalipun ia mungkin tidak punya harta kekayaan dan
kecantikan
2.
Tanggungjawab Selepas Berumah-tangga
a. Saya mestilah berlaku baik terhadapnya dan
memuliakan dalam hubungan muamalah untuk membina jambatan saling mempercayai di
antara saya dengannya
b. Hubungan saya dengan isteri tidak seharusnya
terbatas kepada hubungan di tempat tidur dan melepaskan keinginan syahwat saja
c. Hubungan saya dengan isteri saya mestilah tidak
terkeluar dari batas-batas syariat, tidak menjatuhkan nama baik Islam dan tidak
tercebur ke dalam hal-hal yang haram
3.
Tanggungjawab Bersama Dalam Mendidik Anak-anak.
a. Hasil yang diharapkan dari sebuah rumah-tangga
Islam ialah melahirkan keturunan yang shalih (QS. Al-Furqan [25]: 74)
b. Mendidik anak-anak supaya mencari sebab-sebab,
norma-norma serta udara yang baik untuk menjamin terlaksana tarbiyah yang baik
5.
Saya
Mestilah Dapat Menguasai Diri
Dalam
pertarungan menghadapi nafsu manusia terbahagi kepada 3 golongan :
a) Golongan yang tunduk mengikut hawa nafsu mereka (QS.
Al-Jathiyah [45]: 23)
b) Golongan yang bermujahadah dan bertarung
menentang hawa nafsunya (QS. Al-'Imran [3]: 135)
Sendi-sendi
Kekuatan Dalam Memerangi Nafsu :
a) Hati (QS. Al-Anfal [8]: 2)
b) Akal (QS. AlFatir [35]: 28)
Cara-cara
Menghalang Godaan Syaitan :
1) Tamak dan buruk sangka, hadapi dengan sifat
menaruh kepercayaan dan berpada dengan apa yang ada.
2) Cintakan kehidupan dunia dan panjang
angan-angan, hadapi dengan perasaan takut terhadap kedatangan maut yang boleh
berlaku saban waktu
3) Cintakan kerehatan dan kemewahan, hadapi dengan
keyakinan bahawa kenikmatan itu akan hilang dan balasan buruk pasti menanti.
4) Kagum terhadap diri sendiri ('Ujub), hadapi
dengan rasa terhutang budi kepada Allah dan kepada akibat yang buruk
5) Memandang rendah terhadap orang lain dan tidak
menghormati mereka, hadapi dengan mengenali hak-hak mereka serta menghormati
mereka secara wajar
6) Hasad (dengki), hadapi dengan sifat berpada
(qana'ah) dan ridha terhadap karunia Allah kepada makhluknya
7)
Riya' dan sukakan pujian orang. hadapi dengan
rasa ikhlas
8) Bakhil (kedekut), hadapi dengan menyadari bahwa
apa yang ada pada makhluk akan binasa manakala yang kekal itu berada di sisi
Allah
9)
Takabbur (membesarkan diri), hadapi dengan rasa
tawaduk
10) Tamak haloba, hadapi dengan mempercayai ganjaran
yang disediakan di sisi Allah dan tidak tamak terhadap apa yang ada di sisi
manusia
6.
Saya
Wajib Meyakini Bahwa Masa Depan Adalah Untuk Islam
a)
Manhaj Islam Bersifat Rabbani
b)
Manhaj Islam Bersifat Universal (Sejagat)
c)
Manhaj Islam Bersifat Anjal (Murunah)
d)
Manhaj Islam Bersifat Syumul atau Menyeluruh
e)
Kegagalan Sistem-sistem Ciptaan Manusia : Sistem
sosial, ekonomi, politik, dan ketentaraan
Bagian Kedua
Apa Artinya Saya Menggabungkan
Diri dengan Harakah Islamiyah
1.
Saya
Mesti Hidup Untuk Islam
Dalam dunia
ada tiga kategori manusia :
a)
Golongan Yang Hidup Untuk Dunia Saja atau
materialis (QS. Al-An'aam [6]: 29)
b)
Golongan Yang Sesat Antara Dunia dan Akhirat
c) Golongan Yang Menganggap Dunia ini Adalah Ladang
Tanaman Untuk Di Akhirat (QS. Al-An'aam [6]: 32)
Bagaimana
Cara Saya Hidup Untuk Islam :
a)
Mengenai tujuan hidup (QS. Az-Zaariyat [51] :
56)
b)
Menginsafi Nilai Dunia Ini Dibandingkan Dengan
Akhirat (QS. At-Taubah [9]: 38)
c)
Menginsafi Bahawa Maut Pasti Tiba (QS. Ar-Rahmaan
[55]: 26 - 27)
d)
Mengetahui Hakikat Islam
e)
Mengetahui Hakikat Jahiliyah
Sifat-sifat
Mereka Yang Hidup Untuk Islam :
a)
Benar-benar Terikat dan Menurut Ajaran Islam
b)
Mengutamakan kepentingan Islam
c)
Merasa Mulia dengan Kebenaran Islam dan Yakin
Kepada Allah (QS. Al-Munafiquun [63]: 8)
d) Beriltizam Dengan Kerja-kerja Islam dan Kerjasama
Dengan Aktivitiaktiviti Islam (QS. Al-Maidah [5]: 2)
2.
Saya
Mesti Meyakini Bahwa Beramal Untuk Islam Adalah Wajib
Kewajiban
beramal untuk Islam dalam beberapa sudut :
a)
Wajib Dari Sudut Prinsip (Mabda') (QS. Al-Asr
[103] : 1 - 3)
b)
Wajib Dari Sudut Hukum (QS. An-Nisa' [4]: 65)
c)
Wajib Dari Sudut Tuntutan (Darurat) (QS.
Al-Anfaal [8]: 39)
d)
Wajib Secara Individu Maupun Jamaah
e)
Ganjaran Jihad Adalah Untuk Mujahid Itu Sendiri (QS.
Al-Ankabuut 29]: 6)
3.
Peranan,
Ciri-ciri dan Persediaan Harakah Islamiah
Peranan dan
Tanggung jawab kita secara terperinci ialah :
a)
Sistem Pemerintahan Dalam Negeri (QS. Al-Maidah [5]:
49)
b)
Sistem Hubungan Antarabangsa (QS. Al-Baqarah [2]:
143)
c)
Sistem Amali Dalam Kehakiman (QS. Al-Nisa' [4]:
65)
d)
Sistem Pertahanan Dan Ketentaraan (QS. At-Taubah
[9]: 41)
e)
Sistem Ekonomi (Iqtisad) (QS. Al-Nisa' [4]: 5)
f)
Sistem, Kebudayaan dan Pelajaran (QS. Al-'Alaq [96]:
1)
g)
Sistem Kekeluargaan dan Rumah-tangga (QS. At-Tahrim
[66]: 6)
h)
Sistem Hidup Perseorangan (QS. Asy-Syams [30]:
9)
i)
Menghidupkan roh atau semangat kejiwaan secara
keseluruhan dalam setiap diri individu di kalangan ummah sama ada pemerintah
ataupun rakyat (QS. Al-Qasas [28]: 77)
j)
Akhirnya kita mahu supaya lahirnya individu
muslim, rumah tangga
k)
muslim, rakyat muslim dan pemerintahan Islam.
Kita ingin membina
l)
sebuah negara (daulah) yang mampu memimpin
negara-negara Islam yang lain, sebuah negara merangkumi seluruh umat Islam,
sebuah negara yang dapat mengembalikan keagungan mereka, mengembalikan tanah
air mereka yang telah hilang dan mengembalikan tanah air mereka yang dirampas
dan di tawan. Selain dari peranan dan tanggungjawab tadi, kita mahu supaya
Daulah Islamiyah ini mengepalai pembawa panji-panji jihad dan dakwah ke seluruh
alam sehingga dunia ini dapat mengecap kebahagiaan dari ajaran Islam
Ciri-ciri
Prinsip Harakah Islamiyah :
a)
Bersifat Rabbaniyah (QS. Al-An'am [6]: 162)
b)
Bersifat independen
c)
Pembawa Kemajuan (Modern)
d)
Gerakan yang Syumul
e)
Menjauhi Perselisihan Masalah Fiqih
Ciri-ciri
khusus Harakah Islamiyah :
a)
Menjauhi Pengaruh Pemerintahan dan Ahli-ahli
Politik
b)
Beransur-ansur Dalam Setiap gerak Langkah.
Mempunyai tiga tahapan (Hasan Al-Banna) :
1)
Ta'rif (Pengenalan). Dimulakan dengan menyiarkan
fikrah secara umum tentang Islam
2)
Takwin (Pembentukan). Mempunyai kesediaan untuk
memikul bebanan jihad yang berat dan memakan waktu yang amat panjang
3)
Tanfiz (Perlaksanaan). Dakwah pada peringkat ini
adalah jihad yang tidak mengenal penat lelah dan kerehatan malah amal yang tidak
mengenal putus asa demi mencapai matlamat yang diperjuangkan
c)
Mengutamakan Kerja dan Hasil Dari Propaganda
d)
Siasah Nafas Panjang (QS. Al-'Ankabut [29]: 2-3)
e)
Amal: Terus-terang dalam meyampaikan kebenaran dan
Rahasia dalam Tanzim (Penyusunan)
f)
Pengasingan Jiwa Bukan Jasad
g)
Matlamat Tidak Menghalalkan Segala Cara Terutama
Melanggar Prinsip-prinsip Islam
4.
Saya
Mestilah Memahami Cara-cara Beramal Dalam Islam
amal Islam
yang ditegakkan di atas dasar untuk membawa perubahan yang menyeluruh, yang
membuat persediaan-persediaan untuk melakukan perubahan yang menyeluruh, yang
membawa keseluruhan ajaran Islam dan berusaha menegakkan Islam secara
keseluruhan pula meskipun ianya tidak berjaya sepenuhnya pada suatu peringkat dan mengalami kesulitan pada suatu
peringkat yang lain, ia tetap merupakan amal yang betul dan selaras dengan
garis-garis asal ajaran Islam, walau apapun nama yang diberikan kepada
pertubuhan pertubuhan tersebut kerana seluruh amal-amal tersebut bertemu karena
suatu fahaman, satu uslub (cara), satu jalan, satu matlamat sekalipun
pertubuhan-pertubuhan tersebut berada dalam wilayah yang berlainan dan
berjauhan.
5. Saya
Mesti Memahami Sejauh Manakah Makna Penggabungan Saya Dengan Harakah Islamiyah
Penggabungan
yang membuktikan kemantapan akidah dan kekuatan ikatan fikrah dan tanzim
a) Penggabungan Akidah (QS. Al-Fath : 10). Harakah
Islamiah menolak penggabungan yang berdasarkan kepada (kecenderungan atau
thiqah terhadap) peribadi (sahsiah)
b) Penggabungan Untuk Masa Depan. Masa depannya
(senang susahnya) mestilah terikat dengan jamaah dalam bentuk dan apa keadaan
sekalipun.
6.
Saya
Mesti Memahami Tentang Pemusatan Amal Islami
Tiga perkara
penting yang mesti difahami oleh para petugas amal Islam bagi memastikan
kejayaan gerak kerja mereka:
a)
Matlamat perjuangan yang jelas ialah supaya
manusia mengabdikan diri kepada Tuhanya sama ada dalam kehidupan peribadi
mahupun dalam masyarakat. Mereka mengabdikan diri kepada Allah di dalam masjid
semasa mendirikan sembahyang dan mereka juga mengabdikan diri kepada Allah di
dalam kedai semasa berjual-beli, menjadikan mereka abdi kepada-Nya dalam
melaksanakan pemerintahan, menjadikan mereka abdi kepada Tuhannya dalam masa
memohon dia juga menjadikan sebagai abdinya semasa menjalankan hukuman dan
keadilan.
b)
Jalan Menuju Matlamat Yang Jelas mestilah
mengikuti kaedah-kaedah dan prinsip-prinsip yang menepati matlamat asasi amal
Islami juga bersifat ilmiah sesuatu matlamat itu sendiri. Juga halnya dengan
suatu manhaj yangbersifat pendidikan ketenteraan, kesukanan atau kebajikan maka
cara kerjanya perlulah serasi dengan matlamat-matlamat tersebut
c)
Berpegang teguh (Iltizam) dengan matlamat dan
jalan yang jelas
7.
Saya
Mesti Memahami Syarat-syarat Baiah dan Keanggotaan
a)
Kualitas dan Kuantitas. Membuat penilaian dan
pembagian terhadap anggota-anggota merupakan satu amalan yang membawa kebaikan
kerana dengan cara itu jama'ah dapat menilai dan mengetahui sejauh mana
kemampuan dan kemanusiaan para anggota sebelum sesuatu tugas itu dimulakan
b) Baiah dan Hukumnya di Sisi Syarak. Baiah ialah
perjanjian untuk memberi ketaatan dan merupakan suatu perbuatan sunnah Nabi
yang pernah diberikan oleh kaum Muslimin beberapa kali kepada Rasulullah s.a.w
semasa baginda masih hidup seperti Baiatul Aqabah pertama, Baiatul Aqabah
kedua, Baiatul Ridhwan
c) Taat dan Hukum Syarak. Memberi ketaatan (kepada
yang berhak) adalah wajib selama ia tidak termasuk dalam perkara maksiat atau
perkara yang boleh membawa maksiat
d)
Rukun-rukun Baiah :
1)
Faham
2)
Ikhlas
3)
Amal
4)
Jihad
5)
Berkorban
6)
Taat
7)
Tetap Pendirian
8)
Tegas
*KAMMI adalah Organisasi dan Harakah yang
InsyaAllah Islamiyah*
Setelah
mengetahui dan memahami suatu yang mesti dimiliki oleh setiap orang yang
menganut Islam. Maka semestinya lah ia berkomitmen dalam agama ini dalam
aqidah, ibadah, akhlak, dan dapat menguasai dirinya dari godaan syahwat. Ada
sebuah pembeda atau sekat antara apa itu organisasi dan harakah (gerakan).
Organisasi merupakan sebuah bentuk perkumpulan yang memiliki struktural dan
tujuan yang cukup jelas. Berbeda dengan harakah yang secara rinci bisa memiliki
struktural maupun tidak (fleksibel) dan jelas memiliki tujuan bersama. Adanya
gerakan menutup aurat, gerakan indonesia tanpa pacaran dan lain sebagainya,
tidak terlepas dari arti sebuah gerakan itu sendiri. Maka KAMMI adalah sebuah
organisasi sekaligus gerakan dikarenakan memiliki sebuah struktural yang bahkan
bertingkat sesuai sektor gerakannya dimulai dari pengurus pusat pada posisi
terluas hingga pengurus komisariat pada posisi tersempit arah geraknya.
Munculnya KAMMI ditujukan untuk menciptakan bangsa dan masyarakat yang Islami.
Islami dalam arti praktikal bukan fisikal berupa berpolitik memakai jiwa dan
raga islami, berekonomi islami, berwirausaha islami, dan akan senantiasa
menjalankan segala aktivitas dengan menebarkan nilai-nilai islam di setiap
tempat yang membutuhkan KAMMI
1. KAMMI adalah sebuah kekuatan terorganisir yang
menghimpun berbagai elemen mahasiswa Muslim baik perorangan maupun lembaga yang
sepakat bekerja dalam format proyek gerakan bersama KAMMI
2. KAMMI adalah sebuah gerakan yang berorientasi
kepada aksi real dan sistematis yang dilandasi gagasan konsepsional berdasar
Al-Qur’an dan As-Sunnah mengenai reformasi dan pembentukan masyarakat islami.
3. Inti dari kekuatan KAMMI adalah mahasiswa pada
berbagai stratanya yang memiliki komitmen perjuangan keislaman dan kebangsaan
yang jelas dan benar
4. Dengan dilandasi pemahaman akan realitas bangsa
Indonesia dengan berbagai pluralitasnya, sehingga KAMMI akan bekerja untuk
kebaikan dan kemajuan bersama rakyat, bangsa dan tanah air Indonesia
Akhirnya
dari penekanan yang singkat ini, KAMMI sedang berijtihad dengan sungguh-sungguh
untuk menyatakan bahwa dirinya salah satu dari sebuah harakah yang berafiliasi
kepada kepentingan berislam. Apabila dari pembahasan Ustadz Fathi Yakan tentang
harakah Islamiyah di atas dan mengkorelasikan dengan tubuh organisasi Kesatuan
Aksi Mahasiswa Muslim Indonesia yang di akronimkan menjadi KAMMI ini, ada yang
tidak sesuai atau bersimpangan. Janganlah lari, tetapi perbaikilah dengan masuk
kedalam salah satu barisan ini. Jangan memecah, tapi nasihatilah dengan hal-hal
yang bisa memberikan kontribusi nyata demi tercapainya cita-cita KAMMI untuk
menjayakan Indonesia tahun 2045. Allahu akbar !!!
Tidak ada komentar:
Posting Komentar